Fenntartható fejlődés jelentés 2024
A fenntartható fejlődés olyan fejlődési folyamat, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékének képességét saját szükségleteik kielégítésére. A fenntarthatóság értelmezése az elmúlt évtizedekben átalakult, célja ma már nem csak, hogy őrizzük meg a természeti erőforrásokat és csökkentsük az emberi tevékenység környezetre gyakorolt hatását. A vállalati fenntarthatóság ma már ennél sokkal komplexebb, a környezeti hatás minimalizálására való összpontosítás mellett, a társadalmi jólét és a gazdasági stabilitás előmozdítása is ugyanolyan figyelmet kíván a céges stratégiákban.
Az Evotex Kft. elkötelezett a fenntartható fejlődés iránt, a környezeti- és társadalmi- és gazdasági tényezők mindennapi üzleti tevékenységünkbe való kiegyensúlyozott beillesztése mellett. Ezért csatlakoztunk 2022-ben az EcoVadis-hoz, hogy közös platformmal, univerzális eredménymutatókkal és teljesítményjavító eszközökkel működjünk együtt a fenntarthatóság terén.
Az Evotex Kft. fenntarthatósági fejlődése 3 alappilléren nyugszik:
- környezetvédelem
- társadalmi- és etikai felelősségvállalás
- gazdasági felelősségvállalás
Környezetvédelem
- 2022-ben cégünk elnyerte a Zöld Minősítés díjat.
- Cégünk csomagküldő kiskereskedelemként működik. Fő szállító partnerünk a GLS. Kiválasztásánál többek között az is fontos szempont volt, hogy egyre több elektromos meghajtású teherautóval szállítja ki a csomagokat.
- Cégünk gépjármű állományának átlag életkora 4 év, szemben a magyarországi gépjárműállomány közel 15,8 éves átlag életkorával (2023. év végi adat). A folyamatosan megújuló gépjárműveinknek és az optimalizált útvonaltervezésnek köszönhetően próbáljuk csökkenteni az üzemanyagfogyasztásunkat.
- A további üzemanyagfogyasztás mérséklése érdekében előnyben részesítjük a dropshipping szállításokat is. Pl. a külföldről/importőrtől megrendelt árut nem hozzánk, hanem egyből a partnerünkhöz kérjük kiszállítani.
- A cégünkhöz beérkező áruk kartondobozait, műanyag csomagoló anyagait használjuk fel továbbküldésre, így 1-1 csomagolóanyag többszöri felhasználásával is védjük környezetünket. Beszállító partnereink számos intézkedést hoztak, pl. nem használnak már egyszerhasználatos műanyag csomagolóanyagokat és a kartonjaik is újrafelhasználással készülnek. Az általuk meghatározott irányvonalat követjük mi is tevékenységünkkel.
- Az Evotex Kft. az általa importált és elsőként forgalomba hozott termékek után EPR díjat fizet, ill. a csomagolóanyagok után is megfizeti a termékdíjakat. Ehhez egy külsős szakértő céget bízott meg, egyrészről hogy bevallásaink a jogszabályi előírásoknak megfelelően történjenek, másrészt az ő segítségükkel is próbálunk javítani a környezetvédelmi mutatóinkon.
- Cégünknél szelektíven gyűjtjük és kezeljük a hulladékot, papír-, műanyag- és kommunális hulladékra bontjuk őket szét.
- Cégünk a papíralapú katalógusokat felváltotta a weboldalunkon letölthető pdf katalógusokra. Ezzel közvetve fákat, erdőket mentünk meg.
- Weboldalunkon új termékkategóriát hoztunk létre: bio- és környezettudatos termékek. Ezeket a termékeket olyan cégeknek ajánjuk, ahol szívesen öltöztetik a dolgózóikat ilyen ruhákba, hiszen ez is beleillik a fenntartható fejlődés filozófiájájukba (pl. napelem telepítő vállalat).
- Az általunk készített logózáshoz kizárólag vízbázisú festéket használunk. E mellett lépéseket tettünk a festékmennyiség folyamatos csökkentésére is. 2024-ben közel 40 %-kal csökkentettük a felhasznált festékmennyiséget. 2024. ősztől már egyre nagyobb arányban egy új plottervágóval készítjük a logózáshoz használt transzfermatricákat. Az ehhez használt anyagnak elegendő kisebb sütési idő- és hőfok, így ezzel is energiát spórolunk meg. Számításaink szerint ez éves szinten kb. 33 órával kevesebb hőprés használatot jelent.
- A víz- és energia használatunkra nagyon odafigyelünk. Az összes általunk használt ingatlanban kivétel nélkül energiatakarékos LED lámpákat használunk világításra. 2023-ban az összes asztali számítógépet lecseréltük kisebb fogyasztású laptopokra.
- Az irodánk előtti közterületre változó éghajlatunkhoz alkalmazkodó, szárazságtűrő növényeket ültettünk, melyeket rendszeresen gondozunk. Bár ez kis apróságnak tűnhet, de bízunk benne, hogy sok ilyen kis lépéssel nagyban hozzájárulunk a környezetünk védelméhez.
- Összességében elmondható, hogy cégünk ökológiai lábnyoma kicsi.
Társadalmi- és etikai felelősségvállalás
- Az Evotex Kft. az alkalmazottak száma alapján mikrovállalkozásnak minősül.
- Az Evotex Kft. dolgozói számára megteremti a feltételeket ahhoz, hogy – tekintet nélkül a nemen, faji vagy etnikai származáson, valláson vagy meggyőződésen, fogyatékosságon, életkoron vagy szexuális irányultságon alapuló különbségekre – mindenki diszkriminációtól mentesen végezhesse munkáját.
- Az Evotex Kft. dolgozói között megtilt mindenfajta (például nemen, faji vagy etnikai származáson, valláson vagy meggyőződésen, fogyatékosságon, életkoron vagy szexuális irányultságon alapuló) megkülönböztetést.
- Az Evotex Kft. minden nemű erőszakot elítél.
- Kijelentjük, hogy cégünknél nincs gyerekmunka, nincs kényszermunka.
- Dolgozóinknak joga van az egyesüléshez és a kollektív tárgyaláshoz.
- Dolgozóink javaslatait minden esetben meghallgatjuk és átbeszéljük. Bárkinek bármi magánügyi problémája van, azt a vezetőség meghallgatja, tolerálja és segíti. Fontosnak tartjuk, hogy támogassuk egymást és nyílt, őszinte kommunikáció legyen a cégen belül.
- Kijelenthetjük, hogy nincs cégen belül korrupció.
- Dolgozóinknak nem szabad ajándékokat nyújtani vagy elfogadni (kivétel a promócios/marketing célra kapott, forgalmat elősegítő bemutatótermékek). Tilos jutalmat felkínálni azzal a céllal, hogy az befolyásolja a fogadó fél döntési folyamatát és tilos olyan juttatást elfogadni, amely befolyásolhatja a saját döntési folyamatot.
- Az Evotex Kft.-nél hétköznaponként, napközben végzünk munkát. Nincs délutáni-, esti műszak, nincs túlóra- és hétvégi munka (kivétel a rendeletben előírt, áthelyezett munkanapok). Napi 8 órában dolgozik mindenki, 4 óra munkát követően jön fél óra ebédszünet, majd újabb 4 óra munkaidő. Alapvető elv cégünknél, hogy tiszteletben tartjuk a másik szabadidejét. Jól kezeljük a munka-szabadidő egyensúlyt (Work – life balance).
- Cégünknél mindenki kényelmes megélhetést biztosító jövedelmet kap.
- Cégünknél nem végzünk veszélyes munkát, a munka nagy része kereskedelmi-logisztikai jellegű.
- Cégünknél eddig nem történt senkivel semmilyen komolyabb munkahelyi baleset. Ez több dolognak köszönhető. Egyrészt nem végzünk veszélyesnek mondható munkát. Másrészt a cég elsődleges tevékenysége munkavédelmi termékek forgalmazása, így mi tudjuk a legjobban, hogy milyen fontos a munkabiztonság. Harmadrészt preventív lépéseket tettünk, hogy a dolgozók egészségét, biztonságát garantáljuk, pl. a német Martor biztonsági vágóeszközeit használjuk 2024. tavasztól. Továbbá fel vagyunk készülve, hogy a leggyorsabban csökkenteni tudjuk egy esetleges sérülés mértékét. A kötelező egészségügyi mentőládák mellé telepítettünk svéd Cederroth szemöblítő folyadékokat, ill. égés elleni hűsítő géleket, stb. Irodánkban a menekülési útvonalakat, a tűzoltó palackok használati útmutatói, a segélyhívószámok, stb. mind utánvilágító táblákkal vannak feltüntetve.
- Cégünknél a betegségi ráta normálisnak mondható, nincs kiugró adat.
- Dolgozóink rendszeresen járnak preventív szűrésekre. Ha bárki orvosi vizsgálatra időpontot munkaidőben kap, mindig lehetőséget biztosítunk arra, hogy azon részt vehessen.
- Nagyon fontosnak tartjuk, dolgozóink szakmai fejlődését. Ez két dologban nyilvánul meg. Egyrészt minden nap tartunk megbeszéléseket/meetingeket, átbeszélve a munkákat, átadva egymásnak a tapasztalatokat. Másrészt fontosnak találjuk a minőségi oktatást. Évente többször veszünk részt oktatásokon, továbbképzéseken, partnertalálkozókon, mert úgy gondoljuk, hogy az itt szerzett ismeretek tudatában lehetünk versenyképesek és rugalmasak. Büszkék vagyunk arra, hogy 2024. tavaszán már mi is tartottunk többnapos szakmai bemutatót az egyik nagy partnerünknél.
- Meg kell említenünk az információbiztonság fontosságát is. Alkalmazottjainkat folyamatosan tájékoztatjuk a változásokról, pl. GDPR, ill. a korunkat jellemző informatikai visszaélések kiszűréséről. Folyamatosan tájékoztatunk mindenkit, hogy cégünk mely adatai nyilvánosak és mely adatokat kezeljék bizalmasan. Dolgozóink jogosultsági szintjei is maghatározásra kerültek. A jogtiszta szoftverek mellett előfizetéses vírusírtót és tűzfalat is használunk. Weblapunk tájékoztató jellegű, így nem tárolunk felhasználóneveket-jelszavakat, ezért adatszivárgás nem lehetséges. Hírlevelet nem küldünk és nem is tervezünk küldeni senkinek sem.
- Évente csapatépítő tevékenységeket szervezünk. Az alkalmazottak időnként részt vesznek pl. jótékonysági- vagy emlékfutóversenyen. Dolgozóink többsége rendszeresen sportol.
- Munkavállalóink számára lehetőséget biztosítunk, hogy évente 2x rendeljenek maguknak (munka)ruhát. Ennek a költségét cégünk állja.
- Fontosnak tartjuk, hogy a dolgozóink jól érezzék magukat a munkahelyükön. Ehhez számos megoldást kínálunk: pihenősarkot alakítottunk ki multimédiás eszközökkel, a céghez rendelhetik futárszolgálattal a személyes termékeiket vagy ételfutár által hozott ételeiket, stb. Irodánkba a bútorokat az IKEA-ból szereztük be, mert a svéd cég emberközpontú és hangulatos bútorai közel állnak szívünkhöz.
- A jó munkakörülmények miatt az elmúlt 5 évben nem volt kilépés.
- Cégünk partnerközpontú gondolkodású, azaz nagyon fontosnak találjuk, hogy jó-, hosszútávú és bizalmi kapcsolat legyen mind a beszállítókkal, mind azokkal a partnereinkkel, akiknek árut szállítunk.
- A jó együttműködés sikerét mutatja az is, hogy az elmúlt közel 20 év alatt folyamatosan nőtt a partnereink száma.
- Partneri elégedettségünket jelzi az is, hogy 5-ből 4,8-as értékelésünk van a Google keresőjében.
- Az Evotex Kft. tulajdonosai szoktak anonim módon adományozni, előnyben részesítenek olyan alapítványokat, amelyek összefognak a fogyatékosokért, hogy munkájukkal elfogadóbb és élhetőbb világot teremtsenek.
Gazdasági felelősségvállalás
- Cégünk az eddigi 18 éves működése során cégünk köztartozásmentes volt a NAV-nál.
- Cégünknek jelenleg nincs elszámolási vitája és jogi ügylete senkivel.
- A cégnek nincs semmilyen hitele, mindent megpróbálunk önerős beruházással megoldani.
- Minden évben rendelkezünk az eredménytartalék növeléséről, ezáltal egyre kevésbe vagyunk kiszolgáltatva a külső tényezőknek.
- Az ingatlanok és a gépjárművek a cég vagy a cégalapítók saját tulajdonában vannak, így vigyáznak rá és rendszeresen karbantartják/szervizelik. Ebből kifolyólag mindig felelősségteljes, pragmatikus döntések születnek.
- Az üzleti információs piac meghatározó szakértőjeként, az OPTEN Kft. „A” minősítésben részesítette az Evotex Kft.-t 2022-ben. A kapott oklevél igazolja, hogy cégünk az üzleti élet egyik legmegbízhatóbb szereplője, a velünk való üzleti kapcsolat kialakítása rendkívül alacsony pénzügyi kockázatot jelent.
- Beszállítóink nagy része szintén rendelkezik EcoVadis-, ill. WRAP, Sedex minősítésekkel és termékeiket egyre nagyobb arányban jellemzik az OEKO-100 és Organic Content Standard (OCS) szabványok.
- A 2020-2021-es időszak után, számos külföldi gyártó céggel leültünk tárgyalni, így mára ezektől a külföldi cégektől közvetlenül importáljuk a termékeiket (pl. Portwest, Malfini, Delta Plus).
- Az év elején leváltottuk higiéniai termék beszállítónkat. Az új beszállító több alternatívát tud nyújtani környezettudatos- és nagyobb kiszerelésű termékekre. Partnereink is belátták, hogy a nagyobb kiszereléssel járó, darabszámra viszonyított olcsóbb ár mellett jelentős csomagolóanyag megtakarítással is lehet így számolni.
- Vevőink között több olyan cég is van, melyek TOP100-as céglistában szerepelnek. Közülük sok olyan van, akikkel indulásunk óta partneri viszonyban vagyunk.
- Elsődlegesen B2C kereskedelmet folytatunk, de a B2B modelt is egyre nagyobb arányban alkalmazzuk. Bárkinek is értékesítsünk, a fő célunk az, hogy az igényeiket szem előtt tartva, rugalmasan szolgáljuk ki partnereinket.
- Az alvállalkozóinkkal is régi, jó kapcsolatokat ápolunk. Minden évben leülünk átbeszélni az árakat, a vállalásokat, az esetleges szerződés módosításokat. Természetesen ez egy kétoldalú tárgyalás, ahol nagyon figyelünk az általuk támasztott igényekre. Munkánk során folyamatosan egyeztetünk, információkat osztunk meg és közös megoldásokat keresünk az előttünk álló kihívásokhoz.
- Évenként SWOT analízist készítünk és ez alapján a munkánk során az erősségeinket kihangsúlyozzuk, a gyengeségeinken megpróbálunk javítani.
- Cégünk partnerközpontú gondolkodású, üzleti ügyfeleink számíthatnak ránk. Időnként a profit is háttérbe szorul, annyira partnereink igényeinek teljeskörű kielégítésére és megelégedettségére törekszünk.
Természetesen itt nem állunk meg, folyamatosan azon dolgozunk, hogy döntéseinkkel hogy tudnánk még többet tenni a szebb, közös jövőért.